האם יש התמכרות טובה?

התמכרות היא תלותה נפשית ולפעמים גופנית בפעילות או בחומרים שונים. על פי רוב היא מזוהה עם התנהגות כפייתית שתכליתה להגיב על הגירוי המתמיד גם אם היא באה ובעיקר כשהיא באה על חשבון מילוי צרכים בסיסיים חשובים אחרים.

רבים מאתנו מזהים באופן טבעי את המושג התמכרות עם תופעות שליליות. ההתמכרות מסיחה לא רק את הדעת אלא מסיטה אנשים מכורים משגרת חייהם, גוזלת את משאבי  הקשב, האנרגיה והזמן שלהם. התמכרויות רווחות הן לסמים ולאלכוהול, לאכילה ולסקס

ארגון הבריאות העולמי מציע שישה קריטריונים להגדרת התמכרות אשר בהינתן שלושה מהם ניתן להגדיר אדם כמכור: תשוקה לשימוש בחומר או עיסוק בפעילות באופן כפייתי, קושי השליטה על משך הזמן המושקע בפעילות זו, תסמיני גמילה גם בהעדר שימוש בחומר או הימנעות מהפעילות, צורך בכמות גדולה של חומר על מנת לשמר את האפקטיביות שלו או הגברת העיסוק בפעילות שאליה מכורים, כאשר הדבר שמכורים לו מונע עיסוק בהיבטים ובממדים אחרים של החיים כגון עבודה, חיי חברה ומשפחה, המשך העיסוק בדבר הממכר על אף המודעות לנזק הנגרם.

אנשי מקצוע מבחינים בין התמכרות לחומרים לבין התמכרות לפעילויות שונות. קיימת גם הבחנה בין הגורמים לסוגי ההתמכרויות השונים כמו גם לאופן הטיפול המיטבי לגמילה מכל אחד מהם.

לאחר שהגדרנו את מהות המושג התמכרות ואת הסוגים השונים של התמכרויות , עשויה להישאל השאלה –  האם יש גם התמכרות טובה? הנה עדות של אישה אחת, שאותה פרסמה ברשת חברתית: לדבריה אחד הסימנים להתמכרות הוא חוסר היכולת להרפות. סימן נוסף להתמכרות, היא כותבת, הוא שהרצון לדבר שמתמכרים לו גובר ככל שצורכים אותו. היא מביאה כדוגמה ספר שהזמינה ומעידה כי לא הפסיקה לקרוא בו. היא מודה ומתוודה כי "אין כמו קריאה ולמידה לשמח אותי". והיא שואלת- למה אני מכורה? התשובות שלה מנוסחות כשאלות- לשקט? למחשבה? לשמחה? לסימני השאלה? היא אינה משיבה על השאלות. הן נותרות פתוחות, נתונות כחומרים מחשבה.

רובנו מכירים אנשים שמוגדרים וגם מעידים על עצמם כמכורים לקריאה. אין ספק כי יש יתרונות ותועלות רבים בהיות אדם "תולעת" ספרים. הקריאה מרחיבה אופקים, מגלה עולמות ומלואם, מפגישה את הקורא עם בני אדם שונים, עם תרבויות שונות, עם עולמות תוכן מגוונים. עם זאת, על אף הדברים החיוביים הרבים הכרוכים בקריאה כמו כל דבר- ההפרזה בו עלולה להזיק אם ובמידה שהקריאה באה על חשבון דברים אחרים, אם מי ששקועים בקריאה מזניחים דברים חשובים אחרים שעליהם לעשות, לבצע משימות ולמלא מטלות. שאלת המידתיות היא שאלה חשובה להבחנה בין השקעה רבה לבין התמכרות.

כתיבת תגובה